AdBlue je jednou ze základních pohonných složek, které se používají v dopravě. Na rozdíl od celé řady dalších složek ale není rozhodně médiem sloužícím pro pohon, ale spíše médiem pro lepší nakládání s palivem jako takovým. Díky tomu tak může AdBlue zlepšit hodně ekologický dopady dopravy.
V mnoha ohledech je ale velice specifické, a to včetně jeho standardního používání. Dnes se podíváme na to, jak AdBlue funguje a kdo jej používá.
Která vozidla používají AdBlue?
AdBlue používají vozidla, která mají naftový pohon. Používá se tedy u vznětových motorů, které standardně najdeme v kamionech a větších vozidlech. Osobní auta AdBlue používat nemusí a většinou ani nepoužívají. Kamionová doprava jej přitom používá právě proto, že je už dlouhým tématem v rámci Evropské Unie její ekologický dopad. Přitom ale nepřipadá v úvahu jakékoliv omezení kamionové dopravy, protože je pro evropskou infrastrukturu naprosto zásadní.
Jak se AdBlue skladuje a kde?
AdBlue je močovinou, která má rozdílné složky, co se týče jejich váhy a hustoty. Z toho důvodu tak rozhodně musí být specificky uchováváno. O průmyslové uchovávání na pumpách nebo soukromých firmách se starají speciální nádrže na AdBlue, které brání jeho degradaci. Konkrétně ve vozidlech je pak AdBlue po natankování s trvanlivostí na podobné úrovni jako nafta. Může se tak snížit jeho kvalita dlouhým stáním.
Jak vůbec funguje AdBlue v praxi?
V praxi AdBlue funguje víceméně velice jednoduše. Směšuje se s klasickým palivem v daném poměru a má za úkol jedinou věc. V moment, kdy dochází k reakci a vzniku spalin, je AdBlue zodpovědné za zachytávání těchto spalin a jejich následný rozklad. Díky tomu tak jsou výfukové plyny mnohonásobně ekologičtější a nemusíme se tak obávat dopadů kamionové dopravy v Evropě.