V letošním roce nás ke konci pandemické situace dohnala jedna z největších krizí, které infrastrukturu a zásobování v Evropě potkaly za dlouhé roky. Z ničeho nic se zjistilo, že ekologická močovina AdBlue, která je součástí pohonů naftových motorů, na trhu zkrátka není.
Přitom je celá Evropa naprosto závislá na plynulosti a kvalitě kamionové dopravy, která byla touto situací doslova ohromená. Ne každá společnost měla na svém sídle zásoby paliv pro podobné situace, a ty které je měli, je dokázali zajisté plně ocenit.
Firmy se po prvním výpadku zásadně poučily
Velká část společností, která se stala ve světle prvního výpadku obětí této situace, se z ní většinou dokázala poučit. A to se pozná podle toho, že se zásadně zvýšil zájem o palivové nádrže, které umožňují firmám udržet zásoby až tisíců litrů přímo v sídle společnosti samotné.
Největší zájem přitom byl o nádrže na naftu, ačkoliv by člověk očekával, že při výpadku právě ekologické močoviny budou vyhledávat společnosti spíše nádrže na AdBlue.
Hrozí nám další podobný výpadek?
Mnohem frekventovanějším dotazem ale je, zdali se máme připravovat na další výpadek podobného charakteru do budoucna. Ve světle krize na Ukrajině se totiž ceny paliv prudce zvedají už delší dobu a většina lidí se obává, že to tak bude mít dřív či později vliv na celkovou dostupnost. Naštěstí je ale potřeba zmínit, že je zde opravdu extrémní rozdíl mezi dostupností a cenou.
Neočekává se proto v žádném případě další výpadek jako ten, který přišel na začátku letošního roku. Ten více než čím jiným byl zaviněný především koronavirovou pandemií, která dokázala paralyzovat některé provozy a výroby, které se na produkci AdBlue podílely. Nikdo ale nemůže předvídat, zdali další pandemická vlna tento problém znovu neobnoví.