Letecké přístroje a systémy zajišťují bezpečnost a efektivitu každého letu. V tomto článku se ponoříme do detailů toho, jak fungují tyto nepostradatelné technologie.
Základní přístroje v kokpitu
Začněme základními leteckými přístroji a systémy, které najdeme v každém kokpitu. Každý z nich má specifickou funkci a společně tvoří základní soupravu nástrojů pro pilotování letadla.
Rychloměr
Rychloměr je přístroj, který měří rychlost letadla vzhledem k okolnímu vzduchu. Funguje na principu rozdílu tlaku mezi statickým tlakem a dynamickým tlakem. Dynamický tlak je vytvářen proudícím vzduchem a měří se pomocí Pitotovy trubice. Když vzduch proudí do trubice, vytváří tlak, který je porovnáván se statickým tlakem, což umožňuje určení rychlosti. Pilot tak vždy ví, zda letí příliš pomalu (nebezpečí pádu) nebo příliš rychle (riziko poškození letadla).
Umělý horizont
Umělý horizont je klíčovým nástrojem pro orientaci v prostoru. Tento gyroskopický přístroj zobrazuje náklon a sklon letadla vzhledem k horizontu.
Výškoměr
Výškoměr měří nadmořskou výšku letadla. Funguje na principu měření atmosférického tlaku. Čím výše letíte, tím nižší je tlak vzduchu. Tento přístroj používá aneroidy (kovové kapsle, které se smršťují a roztahují podle tlaku) k určení výšky. Pro pilota je výškoměr nezbytný pro udržení bezpečné letové úrovně a pro přistání.
Variometr
Variometr měří rychlost stoupání nebo klesání letadla. Funguje na podobném principu jako výškoměr, ale místo měření absolutní výšky měří změny tlaku rychlostně. Variometr je důležitý pro udržení správného stoupání nebo klesání. To je důležité při přistávání a vzletu.