Pokud se zajímáte o zemědělství a zároveň i politické dění, jistě vám neunikl řešený problém, jehož tématem jsou bio příměsi a jejich přidávání do nafty a benzínu. V minulosti se na toto téma vedla řada diskuzí a předně politická strana Pirátů bojovala za prosazení a tedy změnu obsahu pohonných hmot.
Vládní rozhodnutí
Výsledkem onoho projednávání je, že vláda zamítla návrh čtyřiceti poslanců v čele s Piráty na zrušení povinného přidávání bio příměsí do nafty a benzínu. Proti návrhu se již v minulosti postavil i Zemědělský svaz ČR. Podle ministra zemědělství Miroslava Tomana (ČSSD) by změna nezpůsobila pokles v pěstování řepky, pouze by se zvýšil její vývoz. Krom toho, že řepka je jako biopalivo zatím nenahraditelná, jejím přimícháváním do běžných paliv se plní evropské normy týkající se snižování produkce skleníkových plynů. Řepky však i přesto ubývá. Český statistický úřad zveřejnil čísla, která dokazují, že plocha osetá řepkou se poprvé od roku 2015 snížila na 391.000 hektarů tedy o celá 4,9 procenta. Podle svazu se do biopaliv spotřebovává zhruba třetina vypěstované řepky, zbytek se využívá v potravinářském průmyslu.
Číselné vyjádření výroby biopaliv v ČR
V loňském roce se v České republice vyrobilo 194.278 tun látek, které se používají jako příměsi do bionafty nebo biosložek do běžné motorové nafty. Ze statistik ministerstva průmyslu a obchodu vyplívá, že meziroční nárůst tvoří 23,4 procenta. Naproti tomu klesá tuzemská spotřeba bionafty (FAME – fatty acid methyl ester) na 229.410 tun, to je o celých 16,9 procenta. Vývoz FAME z České republiky vzrostl na 74.448 tun, dovoz klesl na 110.434 tun.
Výše spotřební daně na biopaliva se snižuje
Snížení spotřební daně na některá biopaliva platí od začátku července 2017. U bionafty FAME B100 klesla spotřební daň na 2,19 Kč/l. Rok předtím byla daň 4,59 Kč/l. U směsné motorové nafty SMN B30 činila daň v roce 2016 9,27 Kč/l, rok poté se snížila na 8,52 Kč/l. Co se naopak zvyšuje, je vratka daně za líh. Z 10,23 Kč/l na 10,97 Kč/l. Bez daňové i jiné státní podpory zůstávají i nadále nízkoprocentní přimíchané biosložky ve fosilním palivu.
Autor: www.Eurotankdiesel.com – nádrže na naftu, AdBlue a další