Nafta je jedním z dvou základních druhů paliv, které se používají na pozemních motorových komunikacích. Na rozdíl od benzínu je ale nafta prakticky využita především v kamionové a dálkové dopravě, čímž vzniká také potřeba jejího uskladnění a udržení v dobré kondici. Víte ale, jaká je její průměrná doba životnosti v různých podmínkách?
Největší problém je nafta stojící v nádrži
Nafta má pochopitelně největší tendenci ke své degradaci v nádržích automobilů a kamionů. Pokud vozidlo dlouho stojí na místě, tak dochází postupně k usazování pevnějších materiálů v naftě a aditiv, čímž se od sebe mnohdy nenávratně jednotlivé složky oddělují. Přibližně v době okolo čtrnácti dní pak může v nádrži vozu dojít k úplnému znehodnocení paliva a tím pádem i nebezpečí poškození palivové sestavy.
Úplným opakem jsou nádrže na naftu
Jakmile potřebujete udržovat větší množství nafty k výdeji a v dobrém stavu, tak jsou jedinou schůdnou možností nádrže na naftu. Jedná se o specializovaná zařízení, která jsou v moderním pojetí vyráběna nejčastěji z polyethylenu, což je černý plast s ohromnou životností a odolností jak na mechanické, tak i chemické poškození.
Navíc jsou kvůli bezpečnosti paliva vyráběny ve více stěnné variantě a také jejich čerpací systém je ochráněný vysoce efektivním průtokoměrem, který dokáže v kalibrovaném stavu měřit s přesností na desetiny procenta.
Uchovávání v kanystru? Opravdu jen krátkodobé řešení
Spousta lidí ale používá k uchovávání paliv kanystry. V dobré víře, že se nemůže nic stát nechají palivo odpočívat i celé týdny až měsíce. Problém ale je, že zde chybí izolace od okolního prostředí, kterou třeba nádrže na naftu mají. V kanystru jsou tak paliva vystavena velice podobnému prostředí jako v nádrži vozu a životnost se tak i tady počítá v řádu týdnů.